Gróf DESSEWFFY AURÉL a
magyar arisztokrácia egyik kiemelkedő, a 19. századi honi konzervatív
gondolkozásnak pedig legmeghatározóbb alakja volt. Írásunkkal e nagyszabású személyiség emléke
előtt kívánunk tisztelegni, olyan utat felidézve, amely példaértékű foglalatát
adja az uralkodóhoz illetve a monarchikus elvhez való hűségnek, a felelősségteljes
hazafiságnak, valamint a társadalom egészét áthatni akaró aktivitásnak:
egyszóval mindannak, ami a valódi arisztokratizmus mibenlétét jelenti.
A gróf már gyermekkorában rendkívüli értelmi képességek
birtokában volt, amelyhez az évek során kiterjedt klasszikus műveltség és
európai mércével mérve is kiemelkedő társadalom- és politikatudományi ismeretek
társultak. Azt lehet mondani, rendelkezett mindazon tulajdonságokkal, amelyek
az igazán nagyszabású államférfiak sajátjai. Mindezek mellett – vagy talán
helyesebb lenne azt mondani, hogy mindezekből kifolyólag – volt szokásaiban,
viselkedésében illetve egész életvitelében néhány olyan pont, melyeket
környezete értetlenül fogadott és kezelt, s azokról mint rossz tulajdonságairól
emlékezett meg. Tény, hogy rajongott a társasági élet minden formájáért, és
intenzíven élte azt. Kedélyállapota és szorgalma ingadozó volt – bár hivatali
feladatainak mindig eleget tett. Saját karrierjének építése pedig szemlátomást egyáltalán
nem érdekelte: „Sokat költöttem, ehhez járult a kártya… Egyébiránt magamat csak
szünet nélkül mulattam, s a társaságban az asszonyok kegyessége mellett igen
kedveltetvén, irigységből sok bajnak valék kitéve, s a dolognak két párviadal volt
a vége.” [1]
A fentiekkel kapcsolatban a magunk részéről azokra az
alkati sajátosságokra hívnánk fel a figyelmet, amelyek DESSEWFFYt sokkal inkább
egy katonatiszthez – ha úgy tetszik harcoshoz –, mintsem egy szokványos
értelemben vett politikushoz tették hasonlatossá. Jellemére a veleszületett
tulajdonságok közül meglátásunk szerint döntően az az egyértelmű
elhivatottságtudat nyomta rá bélyegét, ami a grófot már kora ifjúságától a
diplomáciai pálya és ezzel együtt az „államférfiúi minőség” elérésére – mint
minden másnál becsesebbre – sarkallta, aminek leginkább az aut caesar, aut nihil elve
és gyakorlata felelt meg. Létezik ugyanis az elhivatottságnak olyan intenzív
foka, amely képes egy adott egzisztenciát a gyökereinél megragadni, és az abban
szunnyadó összes képességet és életerőt egy adott cél irányába mozgósítani.
Mindez rendesen fokozott aktivitást és egyfajta expanzív magatartást von maga
után, melyek optimális kibontakozásához a személynek széles cselekvési térre
van szüksége: „nem az volt az ő hivatása, hogy akár a felséges kancellária,
akár a nagyméltóságú helytartótanács collegiumaival vagy tanácsos uraival
töltse idejét, hanem az, hogy antagonistái SZÉCHENYI
vagy KOSSUTH
legyenek és ezeket győzze meg a
nemzet naggyá tételéért folyó küzdelemben.” [2]
Gróf DESSEWFFY AURÉL Zemplén
vármegyében, Nagy-Mihályon született 1808. július 27-én Gróf DESSEWFFY JÓZSEF és Gróf SZTÁRAY ELEONÓRA első fiaként.
„Kiskoromban – mint szüleimtől hallottam – igen csendes és jó fiú valék, de oly
kevés elmetehetséget mutató, hogy atyám jövendő tökéletes ostobaságomat erősen
hitte.” [3] Az ez irányú szülői aggodalmak
azonban rövidesen feleslegessé váltak, amint ugyanis oktatása hétéves korától
határozott irányt vett, szellemi képességei kirobbanó gyorsasággal bontakoztak
ki. Tízévesen könyv nélkül tudta az Ilias
első fejezetét görögül, és néhányszori
olvasás után CICERÓtól
egész szónoklatokat szavalt el. A görög nyelvet a latin, a német, a francia, az
angol és az olasz követte, és tizenöt éves korára ezek mindegyikén tökéletesen
beszélt, írt és olvasott. Jövőjét már tizenhét évesen diplomataként képzelte
el, s ennek megfelelően érdeklődését főként a történelem és az európai közjog
irányába fordította. MALBYt,
SCHÖNt,
SPLITTERt olvasta előszeretettel: „Életének eme szakaszában
szerezte meg azon ismereteket, melyeknek nagy változatossága és bősége őt később
kitüntette. S hogy rendes tanulmányai mellett olvasásnak ennyi időt tudott
szakítani, azon őt életfogytáig kísért tulajdonából magyarázható, mely DESSEWFFY AURÉLt másoknál
kétszerte, sőt háromszor gyorsabban olvasni képesíté, – oly tulajdon, mely
éppen oly értéktelen magában, ha a fölfogás könnyűségével nem egyesül, mint
amilyen kevés becsű ismét ez is, ha az ítélő tehetség deréksége által nincs
kiegészítve. Benne mindezeket ritka összhangzásban egyesülve láttuk. Innen van,
hogy értelmesen szólni, sőt talpraesetten vitatkozni tapasztaltuk őt oly
könyvek felett, melyek elolvasására másnak napokat kellene fordítani, mialatt ő
azok átlapozásán néhány óra alatt esett át…” [4]
A könyvekből szerzett ismeretek elmélyítésére a szülői
háznál zajló intenzív társasági élet nyitott kiváló lehetőséget, melynek számos
jeles személyiség által emelt légkörében az ifjú hamar hozzászokott a nálánál
tapasztaltabbakkal való társalgáshoz és az önálló véleményalkotáshoz. Ezek a
beszélgetések ahogy értelmére, úgy hazafiúi érzületére is erősen hatottak: „mert
itt mindennapi és meg nem szakított folyamatosságú volt ugyan az érintkezés az
összes szellemi világ mozgalmaival, de mindig a honszeretet ihletése mellett,
és így erre és ide vitetett vissza minden…” [5]
1823-tól a Kassai Királyi Akadémián kezdte meg rendes
tanulmányait. Az addigra megszerzett ismeretek birtokában az ott töltött éveket
azonban nagyobbára feleslegesnek tartotta. Működésének a tanintézeten kívüli
más komolyabb területeket keresett, így az ekkortájt indult Felsőmagyarországi Minerva című orgánumban közölt különböző tárgyú, de főként
esztétikai tanulmányokat és fordításokat. A várva várt találkozásra a valódi
politikai élet világával az 1825. évi országgyűlés alkalmával került sor, hová
apja mintegy érettségének elismeréseként vitte magával. A tizehét éves ifjú
hamar megtalálta azokat a területeket, ahol magát hasznossá tehette és ahol
felfigyelhettek rá. Országgyűlési Híradót szerkesztett jobbára saját kedvtelésére, majd a gyengébb
szónoki képességű képviselők részére írt beszédeket, melyekkel immár szélesebb körökben
is sikert aratott, és hamarosan megkapta első hivatalos felkérését a Kancelláriától,
nevezetesen a bécsi angol követ számára kellett francia nyelven naplókönyvet vezetnie.
Mindeközben megismerkedett a diaeta
minden nevezetesebb küldöttjével, és
ekkortól datálható SZÉCHENYIvel való „azóta sok phasison keresztülment” [6] ismeretsége
is.
Az akadémia elvégzése után néhány hónapot Pesten töltött
joggyakornokként, majd az első adandó alkalmat megragadva hivatalt vállalt a
birodalom központjában. Bécs a pozsonyi országgyűlés után újra lehetővé tette
számára, hogy nagyságához méltó személyiségekkel érintkezzen. Ott kötött életre
szóló barátságot JÓSIKA SAMUval, az ESZTERHÁZY fivérekkel,
MÓRICcal
és PÁLlal,
JABLANOVSZKY FÉLIXszel
és ZICHY PÁLlal, és került közelebbi
ismeretségbe számos kitűnő külföldi diplomatával, tudóssal és művésszel. Így
világnézetének helytállóságát és aktuálpolitikai elgondolásait a kor
kihívásaival szemben és a nemzetközi erőviszonyok kellő figyelembevételével tehette
mérlegre és tökéletesíthette tovább. Ez a közel négy évig tartó pezsgő szellemi
légkör volt számára az igazi iskola, amelyben a lelkes ifjú valódi
státusférfivá ért. Mindeközben hivatali előmenetelével, személyes karrierjével
nem sokat foglalkozott, s bár a rá bízott munkát lelkiismeretesen végezte,
külön szorgalommal e téren nem jeleskedett.
Ennek következtében egy helytartósági titoknokkénti
kinevezéssel 1832-ben „nehéz szívvel és sok adóssággal” el kellett hagynia
Bécset. Budán PRÉNYAI ZSIGMOND hivatalához került, ahol, mint írja: „dolgom semmi sem
volt”. Ezzel mintegy kezdetét vette az a – legalábbis külső jegyeiben –
termékenynek nem nevezhető korszak, amely közel nyolc éven át tartott.
Naplójából azonban – annak ellenére, hogy ezeket az éveket csupán néhány lapra
szorítva foglalta össze – érzékelhető az az állandó szellemi jelenlétet követelő
küzdelem, melyet ezen idő alatt önmagával szemben vívott, s amely a „belső
ember” érésének időszaka volt.
Rövid, de annál meghatározóbb politikai szereplése az
1839. évi országgyűlésen vette kezdetét: „Kormány és nemzet, nem különben a két
tábla között nagy vala elébb a feszültség, majd-majd enyhülni kezde. Május
elsején amnesztia hirdettetett. … Örök megváltási törvény hozatott, s közöröm
közt oszlik el a kezdetben oly zivataros országgyűlés. Azt tarték, hogy
mindezekben nekem is tetemes rész jutott, főként pedig a felek kibékítésében.” [7]
Miben állt sikere és annak politikai jelentősége?
Mindenekelőtt abban, hogy a terjedő liberális eszmékkel szemben egy átfogó, működőképes
és lényegi elemeit tekintve tradicionális elvi bázison álló programot tudott
megfogalmazni. Meglátásaival ösztönzően hatott az arisztokrácia azon részére,
akiknek politikai szerepe nagyobbára egy passzív pozícióvédésben merült ki, ami
nem szolgálhatta immár sem a birodalom, sem szűkebb hazánk érdekeit: „lehet e
kétségbe hozni, hogy eljött az idő a rend és törvényes tekintély elvét megerősíteni?
Mert ha ezen elv már most is oly kevés szerencsével harcol a felekezetek ellen:
mi lesz belőle, ha nagyobb néptömegekkel lesz kénytelen maga mostani
gyengeségével megvívni?” [8] Emellett pedig adekvát politikai teret nyitott az
ugyancsak e rendhez tartozók azon csoportjainak, akik vagy a tettek mezejére
léptek már, vagy annak küszöbén álltak. Számukra olyan utat mutatott –
ellentétben például SZÉCHENYIvel vagy WESSELÉNYIvel –, amelyben a hatni akarás módja, mértéke és miértje
nem állt szemben a tőlük joggal elvárt szereppel – mely szerep végülis záloga
volt a szóban forgó rend fennmaradásának és töretlen identitásának: „van e
nagyobb szerencsétlenség status emberre nézve, mint hajlam a szabad választás,
vagy körülmények által nyújtott oly helyzet, melyben agitatio útján »alulról felfelé«
vala kénytelen változtatási eszméinek sikerét eszközleni?” [9] Álláspontja szerint: „Az országnak
kívánságai sikerét nem a kényszerítő módok, hanem az ország fellépésének
erkölcsi ereje és törvényes ok adások által kell biztosítani, … úgy reménylem
és hiszem azt is, hogy ezen az úton a nemzet kívánságai tökéletesen teljesedni
fognak”. [10]
Az ő reformpolitikai elképzelésének középpontjában is a
magyar államhatalom rekonstrukciója állt, de ezt messzemenő lojalitás és „alkotmányunk
gyökér elveinek fenntartása” jellemezte. [11]
Alapvetőnek tartotta a törvényhozás szilárd alapokra
helyezését – visszaszorítva a főrendi táblán az ún. ötforintos, illetve az alsó
táblán a bocskoros nemesség mint instabil politikai erő befolyását –, valamint
a végrehajtó hatalomnak a magyar kancellária hatáskörébe vonását. Ezeknek
megfelelően 1839-ben egy kormányzati tervet nyújtott be az udvarhoz, melyben a
birodalmi kormányt reformok bevezetésére kérte: nevezzen ki Magyar Kormányt,
ami az országgyűlést megnyerheti. Tervezete kedvező fogadtatásra talált
Bécsben, és alapul szolgált a néhány évvel később kinevezésre került
ókonzervatív kormány működési elveihez.
Egy másik tényező, ami kiemeli őt pályatársai sorából az,
hogy fel- és kiismerte „ellenfelét”, annak újkeletű harcmodorát, amely, ahogy
öccse, DESSEWFFY EMIL írta:
„A tanácskozási modornak meglepő varázserejével nyilvánult, … és növekvő
tekintélyénél fogva, hazánk politikai életét azon közel veszélynek tevé ki,
hogy abban a legsajnálatosabb egyoldalúság talál uraságra vergődni”. [12]
DESSEWFFY AURÉL az
elsők között volt, aki ezen a területen is hathatósan tudta felvenni a
küzdelmet. Ennek ékes bizonyítéka az 1841-ben közte – mint a Világ című
lap szerkesztője – és a Pesti Hírlap között zajlott polémia, [13] amelyben a KOSSUTH által terjesztett
eszmék valódi mibenlétét feltárva, s azok súlyos következményeit mintegy előrevetítve
sikerült megosztania az ellenzék sorait: „Sehol a világon nem követte közvetlen
a forradalom a forradalmi eszméknek nyilvánítását: és mégis minden forradalmak in ultima analysi az
eszmékben gyökereznek: mert az ige tetté válik, s ami a velőkbe gyökeret ver,
elébb utóbb, keresztül bocsátva a szenvedélyeken átmegy cselekedetbe.” [14]
S bár Gróf DESSEWFFY
AURÉLt 1842. február 9-én bekövetkezett halála megakadályozta abban,
hogy nézeteit személyesen juttassa teljes érvényre, abban azonban nem, hogy az
általa lefektetettek nyomvonalán egy a régi elveken nyugvó, de megújult politikai
erő – az Ókonzervatív Párt – bontakozzon ki, ami aztán jelentős, sőt több alkalommal
meghatározó szerepet játszott hazánk későbbi történetében.
Hadd idézzük végezetül halála előtt írt utolsó sorait,
amelyekben híven tükröződik politikai credójának egésze:
„Hogy polgártársaim nem támogatnak kellőleg ez
kétségbeejtő, hogy sokan közülük titokban hízelegnek nekem, és csak azért, hogy
néhány iskolás diák rosszallását kikerüljék nyíltan szidalmaznak: ez gyalázat,
vagyis csak oly nemzethez méltó, melynek nincs bátorsága, hogy magát egy banda
támadásától megvédelmezze. De mind ez kötelességem teljesítésében meg nem
akadályoz… Megjutalmaznak-e vagy nem, arra nem gondolok, egyetlen
nagyravágyásom, hogy hazám érdekeiért teljes erővel működhessem. Egyébbaránt
sohasem szoktam együtt mérlegelni a szennyes önérdeket és hazám legfontosabb
érdekeit.” [15]
Jegyzetek
1
Néhány nevezetesebb darab gróf
Dessewffy Aurélnek hátrahagyott eredeti magyar munkáiból és országgyűlési beszédeiből.
Szerk. Gróf DESSEFFY EMIL. Pest, 1843, Landerer és Heckenast,
13–14. o.
2
DEÁK
FARKAS
: Gróf
Dessewffy Aurél. Budapest, 1885, Stampfel Károly,
13. o. /Magyar Helikon, 53./
3
Néhány nevezetesebb darab. I. m. 3. o.
4
Koszorú gróf Dessewffy Aurél
emlékének. Fűzék tisztelői és barátai. Pest,
1857, Heckenast, 6. o.
5
Uo. 13. o.
6
Néhány nevezetesebb darab. I. m. 8. o.
7
Uo. 22–23. o.
8
Uo. 170. o.
9
Koszorú. I. m. 102. o.
10
Néhány nevezetesebb darab. I. m. 234. és 235. o.
11
Részletes politikai rendszerének
ismertetésével kapcsolatban ld. RÉZ MIHÁLY:
Tanulmányok. Budapest,
1909,
Pallas, 290–355. o.
12
Koszorú. I. m. 30–31. o.
13
Ezeket az írásokat csokorba fogva
találhatjuk: Gróf DESSEWFFY AURÉL:
X. Y. Z. könyv. Pest, 1841,
Trattner–Károlyi.
14
Uo. 58. o.
15 DEÁK
FARKAS: I. m. 23. o.