Az Anthológia
Humana-val kapcsolatban ez a különös fogalom, hogy meditációs objektum,
a nagy nyilvánosság előtt itt nálunk először merült fel. Úgyszólván senki sem
volt, aki a fogalmat azonnal ne értette volna meg. A pszichológiai műveltség,
ha lassan is, de mélyül és terjed. Annál kérdésszerűbb volt azonban az, hogy
az Anthológia Humana előszavában felvázolt meditációs eljárást hogyan kell
alkalmazni. Hogyan használjam a gyakorlatban minden nap, állandóan és
reálisan ezt a bizonyos meditációs objektumot?
|
Egészen
természetes, hogy ebben a pillanatban, bármilyen érdekes lenne is, a legújabb
meditációs módszerekre kitérni még csak vázlatosan sem lehet. Mindössze
utalni kell Coué és Baudouin eljárásaira, a nancy-i pszichiatherápia
rendkívüli jelentőségére, C. G. Jung tanácsaira (főként a Tai I Gin
előszavában a mandalákról írt részre), a darmstadti Bölcsesség iskolájára,
ahol E. Rousselle ért el számottevő eredményeket és Swami Vitekananda
műveire. Nem lehet kitérni az európai megelőző kísérletekre sem, Molinos
spanyol szerzetes soledad-szabályaira, Loyola Ignác exercitiumaira
(legújabban Przywara igen kitűnő kiadásában) és a XVIII. század több angol és
német kezdeményezésére. Tény az, hogy Európában igen sok meditációs módszert
próbáltak ki, de általános egyik sem lett.
|
A keleti módszerek
közül pedig egyet sem vehetünk át, mert a keleti ember pszichológiai alkata a
mienktől alapvető módon különbözik. A legközelebb hozzánk a dhyana (a japán „zen”)
áll és ezt még a görögök is haszonnal alkalmazták, de később elfelejtették.
|
Ma a pszichológia
legnagyobb problémája a meditációs módszer kidolgozása. Ebből a szempontból
Freud hatása volt számottevő.
|
Freud az
Oedipus-komplexussal olyan meditációs objektumot teremtett, amely minden
látható és érzékelhető materiális alaktól független, természete tisztán
pszichológiai s így olyan belső realitás-centrum, amelynek segítségével az
emberi élet számtalan feloldhatatlannak látszó problémáját (legalábbis a
felületen) megoldozza és meglazítja, ha nem is oldja meg. A Freud-féle
módszer persze kissé durván általánosítható jellegével félrevezető és ebből a
szempontból inkább tudományos feltevés, mint olyan meditációs objektum,
amilyet keleten, vagy a görögök használtak.
|
A leghelyesebb
példából kiindulva. A példa pedig legyen Rudolf Kassner gondolata az „indiszkrét
ember”-ről („Az emberi nagyság elemei” című essay egyik kimagasló része).
Kassner azt mondja, hogy a modern ember nem nagy ember és képtelen a
nagyságra. Nem tud átlátszó lenni, tiszta, komoly, derűs, nyugodt. Ezért
nincsenek éles határai. Nincs formája. Zavarosságának, tisztátalanságának,
komolytalanságának oka pedig az, hogy indiszkrét. Indiszkrét a közönséges
szóhasználat értelmében őnagysága, aki urának zsebébe nyúlkál és az az úr,
aki felesége retiküljében kotorász. Aki felbontja más levelét, aki belenyúl
más szekrényébe és fiókjába. Indiszkrét a mélyen tisztelt szülő, aki
pedagógiai szenvedélyében tizennégyéves kislányának naplóját elolvassa. Az
indiszkréció a tisztátalan életmohóság eredménye, amely mindenütt fülledt
szenzációkat szimatol, a naplóban, a levélben és a zsebekben.
|
Ezért a jellegzetes
indiszkrét jelenség a pletyka s ezért ma, az indiszkréció jellegzetes
korszakában életünk fontos tényezője az elpletykásított sajtó s ezért
mainapság egyik főszavunk a „leleplezés”. Ez a jó falat!
|
Amikor leleplezik a
színésznőt, a bankigazgatót, a rendőrkapitányt és az államtitkárt. Kiderül
mindenkiről, hogy nem nagy. Mindenki egyszerre megnyugszik és örül, hogy az
emberiségben nincs kivétel, a többi éppen olyan maszatos, mint ő.
|
Arra, hogy az
indiszkréció mennyire tisztátalanság, jellemző a következő: az indiszkrét
ember mindig szurtosnak érzi magát, rossz szagúnak és ezért ez az ember
eszelős tisztaságőrületbe esik. Képes lenne egész nap mosakodni. Félórákig
súrolja tenyerét, tízpercekig a száját öblögeti, reggel a fürdőszobában hosszas
szertartást végez saját tisztálkodása körül, fecskendez, keneget, vakar,
piszkál, forró és hideg vizet váltogat hússzor, kitépdesi szőrszálait, vagyis
minden úton-módon igyekszik megszabadulni saját tisztátalanságától. Mit tesz
az ember ilyenkor? – indiszkréciót követ el önmaga ellen. A freudistáknak
erre a jelenségre sokkal súlyosabb kifejezésük van. Ezek az emberek, főként
nők, a megvadult higénikusok, akik nem tudják, hogy orrukat először
önmaguktól kellene fintorgatniok, a tisztátalanság mindössze kivetítése saját
belső zavarosságuknak és szégyentelen életmohóságuknak, amely minden ember
dolgába beleturkál.
|
De az indiszkréció
nem egyszerű tapintatlanság vagy tolakodás. Diszkrét országokban, mint
Franciaországban vagy Angliában az ember azonnal látja a tízéves fiún, mit
jelent diszkréten élni, lelki inzultusoktól mentesen. Mit jelent nem
kiszolgáltatva lenni a hallgatózó szomszédoknak – esetleg mamáknak. A
diszkrét ember önkéntelen tisztelettel van mindenki autonóm lénye iránt. Az
indiszkréció más ember életébe való illetéktelen beavatkozás. Tudomásul kell
venni, hogy egyetlenegy lehetőség van más ember életébe beleavatkozni, és ez
az, ha az illető ember engem erre felszólít. Engedély nélkül még férj,
feleség, szülő, tanító, tanár, barát sem teheti meg és nem szabad, hogy
megtegye. Tilos. Aki megteszi, az megsérti a másik ember önrendelkezését,
méltóságát, emberségét, tisztaságát, nyugalmát. Az visszaél tiltott
dolgokkal. Az az ember indiszkrét.
|
Kassner gondolata
az indiszkrét emberről állandó meditációs objektum lehet éspedig bíráló és
önbíráló jelleggel. Az ember merje a gondolatot önmagára is alkalmazni.
|
Merje kimondani
fontos mozzanatoknál, hogy: indiszkréciót követtem el. Csak így nyer
felhatalmazást arra, hogy ítélhessen más fölött is. Amíg valaki a kritikát
önmagára nem alkalmazta, addig nincs joga beszélni. Aki szereti az exaktnak
látszó módszereket, vegye például Franklin Benjamin eljárását,
fektessen le írott tabellát és számoljon el magának esténkint, hogy hányszor
követett el hibát, hányszor szennyezte be magát az indiszkrécióval. Franklin
módszere diákos, de ezekben a dolgokban mi európaiak még mind diákok vagyunk.
|
Egyébként is
mindenki állandóan egész sereg meditációs objektummal él – egész sereg belső
centrummal, amelyeknek realizálásán dolgozik. Ilyen belső energia-centrumok
az üzlet, a karrier, a jó öltözködés, a politikai siker. Az ember ezeket a
centrumokat kivetíti és úgy hívja őket, hogy „cél”. Célról persze szó sincs.
Ez a valami nem kint van, elérhető helyen, hanem bent, mint állandó
ösztönzés. Nem cél ez, hanem éppen az alap. Nem efelé megy, hanem ebből indul
ki. Becsvágy, siker, öltözködés, mind belső kondíció, pszichológiai objektum,
belső realitás, a külső világtól teljesen független lelki valóság, amit az
ember nem ér el, hanem: él.
|
A meditációs
objektum arra való, hogy az ember a lélek erőit összpontosítsa és ezáltal
saját végtelen erőit hatékonnyá tegye. (Hérakleitos mondja: soha senki még a
lélek országát fel sem mérte, mert az határtalan.) A lélekerő minél több
objektumban él, az ember annál felszabadultabb, világosabb, komolyabb,
elégedettebb. Az absztrakt embereknek nagyon kevés centrumuk van, ezek a
belső szegénységben élő száraz, élettelen emberek. Ezért absztraktak. A
fanatikusoknak alig egy-két középpontjuk van. Az őrülteknek csak egy – ez a
fixa idea. Az idióták ezért elmebetegek. Normális embernek húsz-harminc
centrum is kevés. Az ember pedig igen könnyen él többszáz belső középponttal,
illetve kristallizációs maggal. Ez a belső egészség egyik feltétele. És e
centrumok között feltétlenül szükség van úgynevezett spirituális magokra,
moralitásra, kiemelő, nemesítő, ízlésjavító értékekre.
|
Az indiszkrét
emberről szóló rész igen alkalmas arra, hogy az ember ezt legalábbis egy
időre, különösen a mai időkben, a centrumba helyezze, mértéknek használja:
vajon ez az ember most indiszkrét volt-e? – Vajon indiszkrét voltam-e? – ezt
a kérdést kell feltenni, mialatt az ember a lépcsőn valahonnan lejön. Az első
két-három napon a gondolatot szándékosan fel kell idézni. Később önmagától és
kellő pillanatban mindig meg fog jelenni. Fontos mindig az, hogy az ember a
játékból önmagát ne vegye ki. Minden ilyen gyakorlat azon áll vagy bukik,
hogy az ember önmagára miképpen tudja alkalmazni. Mást elítélni könnyű. De ha
csak mást ítélek el és önmagamat kiveszem, máris indiszkrét vagyok.
|
Egy idő múlva aztán
már az ember alkalmas lesz az ilyen könnyű és rövid meditációkra is: Van öt
percem. Várni kell. Leülök. Mit tegyek? Unatkozzak? Hallgassam a
hivatalnokot, hogy mit mond a legújabb panamáról? Ostobaság! Ha megtenném,
máris indiszkrét lennék. Félig behunyom a szemem és gondolataimat
összpontosítom a mag köré. Kimondom magamban tisztán, tagoltan, élesen ezt a
szót: indiszkrét ember. A fogalom megjelenik és a tudatot betölti. Eszembe
jut, hogy ilyen és ilyen vonásai vannak. Én magam ilyen és ilyen újabb
vonásait fedeztem fel. Kassnernek igaza van. Az indiszkrét ember nem lehet
nagy. Ez a kis mocskos. Ez a szatócs, aki felbontja a leveleket. Ez a
hisztérikus mama, vagy leányintézeti tanárnő, aki a kislány fiókját feldúlja
és szerelmes levelekre vadászik. Kassnernek tényleg igaza van. Az indiszkrét
ember szobra a chimaira, a lófejű, tücsöktestű, halfarkú, harcsabajszú,
kidülledt szemű csúf szörnyeteg.
|
Ha már idáig
jutottam, akkor csaknem nyertem. Otthon ha este leülök a kályha mellé, a
gondolatot ismét előveszem. Ma indiszkrét voltam, gondolom, amikor ezt és azt
mondtam. Pletyka. Olyan vagyok, mint egy riporter. Pfuj.
|
Ekkor már
megkezdhetem az indiszkréció ellenpólusának fixálását. Új dinamikus centrumot
konstruálok magamban. Elfogadom Kassner kifejezését. Az indiszkréció
ellenpólusa a klasszikus nagyság. Megkeresem vonásait. Gyönyörködöm benne. Ha
a szobrát látom, el vagyok bűvölve. Ez aztán az ember! Praxitelés Hermése! Az
olympiai Apollón! Zeus! A bambergi dóm lovagja! Laotse a bivalyom! Buddha
mosolyog! Ha e vonások valamelyikét élő ember arcán fölfedezem, szívem
megdobban. Milyen nagyság van ebben a vörös rózsában! Milyen nagyság van a
hegyek árnyvonalában! Apropos nagyság: múltkor hallottam azt a Beethovent,
abban is megvolt. Emlékszem egy képre, már nem tudom, ki festette, Raffael
vagy Picasso, de ott is látszott. Az indiszkréció ellentéte, ha az ember
tisztán és derűsen él. Olyan az atmoszférája belül, mint a csillagos ég
télen, amikor a legsötétebb kék és tündöklik a mélységtől.
|
Most két
erőközpontom van már: az indiszkrét ember és a nagy ember. Ki az, aki a kettő
közül nem a nagyot választja? Olyan ember nincs. De vigyázni kell. Sohasem
szabad azt mondani, hogy én nagy ember vagyok. Ez hiba. (Indiszkréció!)
Vannak nagy pillanataim – de milyen ritkán! Milyen kár. Olyan jó lenne
tisztán és élesen megfogalmazva élni, mint az igazi nagy ember.
|
A két erőközpont
úgy viselkedik bennem, mint ellenkező pólusú árammal telített két centrális
mag. Nagyszerű feszültségeket teremt. Mérték. Függetlenség. Biztosság.
|
És ha most
hozzálátok ahhoz, hogy újabb centrumokat létesítsek, legyek figyelemmel a
következőkre:
|
1. a meditációs
objektumot válasszam meg saját lényem érzékeny pontjain (hibáim és tehetségeim
pontjain);
|
2. minden nap
legalább tizenöt percet szenteljek a meditációs objektum szemléletének;
|
3. meditációimról
csak egészen kivételesen beszéljek más embernek (tilos az, hogy a menyasszony
vőlegényének, a vőlegény menyasszonyának erről beszéljen);
|
4. a meditációs
objektumot lehetőleg alakítsam át szemlélhető képpé, amit tudatomban bármikor
felidézhetek (ahogy Kassner az indiszkrét embert a chimairában
személyesítette meg);
|
5. gyakoroljam
magamban azt, hogy az objektum döntő pillanatokban, pl. dühroham kitörésekor,
megjelenjen;
|
6. mielőtt
jelentékeny tetthez fogok, töltsek el öt percet az objektum szemléletével;
|
7. az objektumot
először mindig magamra alkalmazzam és csak aztán másra;
|
8. keressek
könyvekben, képek között, zenében, szobrok közt, emberi arcok között, tárgyak
között egyre újabb és újabb objektumokat, mert minden új objektum gazdagodás
és az emberi lélek annál egészségesebb, kimeríthetetlen erőit minél több
gyújtópont köré csoportosíthatja.
|
Ez a rögtönzött
tanács elég általános ahhoz, hogy alkalmazása a mai ember számára ne
jelentsen különösebb nehézséget. A probléma minden esetben a kezdet. Az
európai ember még nem ébredt annak tudatára, hogy ezt jó lenne intézményesen
megoldani s az iskolában az egészségtan mellé felvenni azt a tantárgyat is,
amely nagy vonalakban azt tanítaná, miképpen teremthetünk pszichológiai
kérdéseink között rendet és mi a lelki higiéne feltétele.
|
(Diárium,
1945)
|
2012. dec. 23.
Hamvas Béla: Gyakorlati tanács a meditációs objektum használatához
12/23/2012