Ananda Kentish
Coomaraswamy a kupola szimbolizmusáról írt tanulmánya során felhívta a
figyelmet egy pontra, ami különösen figyelemreméltó, nevezetesen, ami a Nap
sugarainak a Világtengelyhez való viszonyának tradicionális leírását illeti. A
Védikus hagyományban a Nap mindig az Univerzum középpontjában helyezkedik el,
és nem pedig annak legmagasabb pontján, habár mindazonáltal
igaz, hogy bármely helyről nézve úgy tűnik, hogy a „fa csúcsán” van. [1] Ezt
könnyű megértenünk, amennyiben az Univerzumot egy kerék szimbolizálja, melynek
középpontjában a Nap áll, és minden létállapot annak kerületén helyezkedik el.
[2] E kerület bármely adott pontjából nézve a Világtengely egyszerre a kör
sugara és a Napnak egy sugara is egyben, ami geometriailag átmegy a Napon, a
középponton túl meghosszabbítva és így az átmérőt kiteljesítve. De ez még nem
minden, hiszen ez egyben egy olyan napsugár is, melynek meghosszabbítása geometriailag
semmilyen módon nem reprezentálható. Ott arról a megfogalmazásról van szó,
miszerint a Napnak hét sugara van: ezek közül hat, kettesével csoportosítva, a trivid
vádzsrát alkotja, vagyis a háromdimenziós keresztet, melyek megfelelnek a
zenitnek és nadírnak – egybeesvén a Világtengellyel (szkambha) –,
valamint északnak és délnek, keletnek és nyugatnak – ez utóbbiak egy vízszintes
sík által jelképezett ’világ’ (loka) kiterjedését határozzák meg. Ami a ’hetedik
sugarat’ illeti, mely átmegy a Napon – jóllehet egy egészen más értelemben,
mint az előzőekben említettek, azért, hogy a szupraszoláris világokba (melyeket
a „halhatalanság” tartományának tekinthetünk) vezessen –, pontosan megfelel a
középpontnak, amit ezért kizárólag a háromdimenziós kereszt ágainak kereszteződése
által lehet megjeleníteni, [3] úgy, hogy annak a Napon túli meghosszabítása
semmmilyen módon nem reprezentálható. Ez pontosan megfelel ’kifejezhetetlen’ és
’elmondhatatlan’ sajátosságának, amiről szó van. A mi nézőpontunkból,
és az Univerzum kerületén elhelyezkedő minden létező nézőpontjából,
ez a sugár a Napban magában végződik, és egy bizonyos
módon vele azonosul mint középponttal, mint ahogy senki nem képes a napkorongon
keresztül nézni semmilyen fizikai vagy pszichikus módon, és ez a ’Napon túlra
való átkelés’ (ami a ’végső halál’ és a valódi
halhatatlanságba való átmenet) csak a tisztán spirituális rendben lehetséges.
Ahhoz, hogy ezeket az
utóbbi megfontonlásokat most összeköthessük mindazzal, amit korábban
kimutattunk, fontos megjegyezni, hogy ez a ’hetedik sugár’ az, mely által minden
esetleges lény szíve közvetlenül a Naphoz kapcsolódik; a ’hetedik sugár’ ezért
a par excellence napsugár, a szusumná, mely által ez a kapcsolat
állandó és változtathatatlan módon megvalósul. [4] Ugyancsak ez a sutratma,
mely összeköti a létező minden állapotát egymással és azok totális
középpontjával. [5] Hiszen annak, aki önnön létállapotának középpontjába
visszatért, ez a hetedik sugár szükségszerűen egybeesik a Világtengellyel,
és pontosan ez az a létező, akinek azt mondják: „a Nap mindig a zeniten
kel fel, és a nadírban nyugszik le.” [6] Így, habár aktuálisan a Világtengely,
meglehet, nem esik egybe a hetedik sugárral a kerületen lévő partikuláris
pontokban található egyes és más létezők számára,
mindazonáltal virtuálisan ez mindig így van abban az értelemben, hogy a létezőnek
megvan a lehetősége rá, hogy a középpontba visszatérve azzal
azonosuljon, bármilyen létállapotból is történjen az. Elmondhatjuk még továbbá,
hogy ez a hetedik sugár az egyetlen valóban változhatatlan Tengely – az egyetlen,
amit univerzális nézőpontból ténylegesen így nevezhetünk –, és
hogy bármely partikuláris tengely valójában pusztán e valódi Tengellyel való
azonosulás lehetőségének folytán tengely. Végeredményben egész
pontosan ez az, ami megadja a Világtengely bármely szimbolikusan lokalizált
reprezentációjának teljes jelentését, mint például annak, amivel korábban
szembesültünk a tradicionális törvények alapján emelt építmények szerkezetével
kapcsolatosan, és különösen, ami azokat az épületeket illeti, melyek kupolaszerű tetővel
rendelkeznek. És pontosan a kupola témája az, amihez most vissza kell térnünk.
A tengely jelenjék
meg akár materiális módon, egy fa vagy egy központi oszlop formájában, akár Agni
felemelkedő lángja és füstoszlopaként, mikoris az
építmény középpontját egy oltár vagy egy tűzhely foglalja el, [7] az mindig
pontosan a kupola csúcspontjához vezet, és olykor, ahogy azt jeleztük, még át
is halad a kupolán és fölötte meghosszabbodik egy árboc, vagy egy másik esetben
egy napernyő szárának formájában, melyek szimbolizmusa
teljesen egyenértékű. Nyilvánvaló itt, hogy a kupola csúcsa a kozmikus
szekér égi kerekének kerékagyát jelképezi; és mivel láttuk, hogy e kerék centrumát
a Nap foglalja el, ebből az következik, hogy a tengelynek e ponton
való áthaladása a Nap túlsó oldalára való átkelést jeleníti meg azon keresztül,
melyet fent említettünk. Ugyanez igaz akkor is, mikor a tengely bármilyen
materiális reprezentációjának hiányában a kupola tetején egy köralakú nyílás
van (amin keresztül, az imént említett esetnek megfelelően,
a közvetlen alatta lévő tűzhelyből
a füst távozik); ez a nyílás a Világ Fokaként magát a napkorongot jelképezi, és
ez az, amin keresztül a kozmoszból való kilépés megvalósul, ahogy azt a barlang
szimbolizmusának szentelt tanulmányunkban kifejtettük. Bárhogy is legyen, ez az
a centrális nyílás, [8] és kizárólag ez, amin keresztül a létező a
Brahma-lokába átjuthat, mely alapvetően egy extrakozmikus tartomány;
[9] és ugyanez a nyílás az Evangélium szimbolizmusában megjelenő szűk
kapu, ami hasonlóan Isten Királyságába biztosít belépést. [10]
E szoláris kapu
mikrokozmikus megfelelőjét könnyű felfedezni, különösen, ha az ember
figyelembe veszi a kupola és az emberi koponya közti hasonlóságot, melyet már korábban
említettünk: a kupola csúcsa a fejkoronával vág egybe, vagyis ez nem más, mint
a szubtilis koronális ütőér (szusumna) végződése,
ami a napsugár közvetlen meghosszabbításában áll (melyet ugyancsak a szusumna
kifejezéssel illetnek), és ami a valóságban semmi más – ha csak virtuálisan
is –, mint a Tengely emberen belüli szakasza, ha kifejezhetjük így magunkat. Ez
a pont a brahma-randhrának nevezett nyílás, amin keresztül a létező szelleme
a megszabadulás útján távozik, amint azok a kötelékek, melyek azt a létező a
pszichofizikai összetételéhez kötötték (amennyiben abban mint dzsívatma volt
jelen), elszakadnak. [11] Mondani sem kell, hogy ez az út kizárólag a bölcsek (vidvan)
számára van fenntartva, akik esetében a tengely effektív módon azonosul a hetedik
sugárral, és akik következésképp készen állnak arra, hogy továbblépjenek a kozmoszból,
átkelve a Nap túlsó oldalára.
JEGYZETEK
[1] Más alkalmakkor
rámutattunk, hogy különböző tradíciókban a Nap az „Életfa” gyümölcsét
jelképezi.
[2] A Napnak e
középponti és következésképp változhatatlan helyzete a valódi ’Pólus’
sajátságával bír, miközben ugyanekkor a Pólust a zenitre helyezi az Univerzum
minden pontjához képest.
[3] Meg kell
jegyezzük, hogy a hét sugaras Nap szimbolikus megjelenítéseiben, különösen ami
régi indiai pénzérméken fordul elő, megtörténhet, hogy egy középponti korong
körül körkörös elrendezésben mind a hét sugarat ábrázolják, azonban a hetedik
sugár mindig megkülönböztetett a többitől eltérő alakja folytán.
[4] Lásd Az ember
sorsa a Védanta szerint, 20. fejezet
[5] Ehhez kapcsolódik
az Iszlám tradícióban az as-sirr kifejezés (szó szerint ’a titok’) egyik
jelentése is, mely azt szokta jelölni, ami a legcentrálisabb minden létezőben,
és egyidőben annak közvetlen kapcsolatát a Legfőbb Centrummal, mindannak
’elmondhatatlan’ sajátsága okán, amiről az imént beszéltünk.
[6] Kandogya
Upanishad 3.4.10.
[7] Egy már korábban
jelzett példában, egy, az égbolt felé nyitott udvar körül elrendezett lakhely
esetében (mely csak az udvaron belülről kap fényt), az
udvar középpontját olykor egy szökőkút foglalja el; ezutóbbi a Középponti Fa
lábánál feltörő Élet vízének forrását jelképezi (habár természetesen maga a fa
itt materiálisan nem jelenik meg).
[8] Az észak-amerikai
indiánok körében – akik, úgy tűnik, jóval több tökéletesen felismerhető
tradicionális ismeretet őriztek meg, mint azt általában hiszik – a különböző
világokat gyakran egy egymás fölé helyezett barlangok sorozataként jelenítik
meg, és egy középponti fa megmászása az, ami által a létezők egyik barlangból a
másikba átjutnak; a mi világunk természetes módon egyike ezen barlangoknak,
melynek boltozata az ég.
[9] E témában
hivatkozhatunk a deva-yana („istenek útja”) leírásaira, melyben a Brahma-loka
a Napon túli út betetőzése (lásd Az ember sorsa a Védanta szerint,
21. fejezet)
[10] Az íjászat
szimbolizmusában ugyanezzel a jelentéssel bír a célpont centruma; anélkül, hogy
elidőznénk ennél a témánál, csupán azt idézzük fel, hogy a nyíl ugyancsak egy
axiális szimbólum és a napsugár egyik leggyakoribb megjelenítője is. Bizonyos
esetekben egy fonalat erősítenek a nyílra, amelynek át kell hatolnia a
célponton; ez feltűnően az evangéliumbeli tű fokának
képét idézi fel. A fonál (sutra) szimbolizmusa továbbá fellelhető a sutratma
kifejezésben is.
[11] A halál utáni
koponyalékelés rítusa nyilvánvalóan kapcsolódik ide és e rítus létezését számos
prehisztorikus temetkezési hely leletei alátámasztják, s amely bizonyos népek
körében még jóval későbbi korokig megőrződött. Továbbá a keresztény tradícióban
a papok tonzúrája, melynek alakja ugyancsak a napkorongot és a kupola nyílását
formázza, szemmel láthatóan ugyanerre a rituális szimbolikára utal.
Forrás:
René Guénon: The Narrow Gate. In Fundamental Symbols: The Universal Language of
Sacred Science. Cambridge, 1996, Quinta Essentia. 182–184. o.