Rama
P. Coomaraswamy (1929–2006) a tamil-angol származású nagy vallásfilozófus,
Ananda K. Coomaraswamy fia, aki először szívsebész, majd pszichiáter és végül a
tradicionális latin rítusban fölszentelt katolikus pap és ördögűző lett. Habár
voltak köztük ellentétek, közös hitük révén baráti viszonyban állt Teréz anyával
és együttműködött vele. Számos kiemelt tanulmányt és cikket írt weboldalára, egyik
legfontosabb könyve pedig a The
Destruction of the Christian Tradition, amiben többek között kifejti a
modernizmus harcát, ennek az ideológiának a beszivárgását a római Egyházba és
az új miserítus problémáját. Ő René Guénon L'Erreur
Spirite [Spiritiszta tévelygés] című munkájának angol fordítója. Több cikke
megjelent magyar fordításban is. Az alábbi rövid interjút halála előtt 3 évvel,
2003-ban adta (Letra y Espíritu 17.
sz. Barcelona, május, 2003). [A néhol előforduló szögletes zárójelekben a
fordító megjegyzései olvashatók.]
Itt és ott olvastam
a Marco Pallis-szal történő indiai utazásáról, amikor még mindketten fiatalok
voltak. Mi volt az utazás fő célja?
Marco
Pallis számára ez a buddhista gyökereivel való újra kapcsolatba kerülés volt. Én
a magam részéről apám nyugdíjazását és Indiába történő visszatérésének
szándékát vártam, hogy végül ráléphessen a szannjászára
[a lemondás ösvényére].
Leveleiben az apja
megadta Önnek a jeleket, hogyan válhat a hindú tradíció teljes jogú tagjává.
Milyen volt egy bráhmana család tagjának lenni, hogy végül a keresztény útra
lépett a hindú helyett?
Haridvárban
nőttem fel, India szent városainak egyikében és ifjúkoromban évekig ortodox
hindúként éltem. Miután felöltöztettek a yajnopavítával,
vagyis a szakrális kötéllel [a hagyományos kasztbeavatás kelléke],
kijelenthetem, hogy hindú nézőpontból én egy dvidzsa, vagyis egy „kétszer született” vagyok. Azonban apám halála
után visszatértem Amerikába, ahol anyám lényegében egyedül élt. Mivel
lehetetlen volt, hogy hindúként éljek Amerikában abban az időben, és mivel
mindenféle tradicionális hovatartozás nélkül éltem, felfogásom szerint az
állatok szintjén léteztem, így beléptem a katolicizmusba, amely teljesen
összhangban állt hindú szemléletemmel.
Beszélhetünk olyan szerzőkről,
akik folytatják az Ön apjának munkáját a Philosophia
Perennis [örökérvényű bölcsesség] hírnökeként – még ha nem is e
kifejezéssel tálalva, de bizonyára általa visszahozva – a mai Indiában?
Számos
szerző beszél a Philosophia Perennis-ről,
például mint Seyyed Hossein Nasr, Frithjof Schuon, Martin Lings, A. K. Saran… A
lista elég hosszú. Mivel kifejezetten Indiáról kérdezett, az ember azt
mondhatja, hogy léteznek olyan személyek, akik a Sanáthana Dharma [a hindú tradíció megnevezése] részeseiként élnek,
de nem feltétlenül írnak. Például Kanchi Guru jut eszembe.
Jeruzsálemmel
ellentétben Benáresz békés hely maradt. A hindú hagyomány őriz-e elég
erőfeszítést ahhoz, hogy sikeresen szembenézhessen az utolsó napok globális
válságával?
Nem
vagyok biztos abban, hogy India annyira mentes lenne azon fajta káosztól, mely
a Közel-Keleten történik. Lehet, hogy Benáreszben ebben az időben nyugalom van,
de az ország semmiképp sem mentes a konfliktusoktól.
Természetesen
tudatában vagyok a modernizmus beszüremkedésének az utóbbi napok Indiájába. Csak
az idők jeleinek nyilvánvaló „megtestesülésére” akartam utalni Jeruzsálem
jelenlegi helyzete által. A jelenlegi indiai valóság – jobbnak látva a
helyzetét, mint a Nyugatét – nem adja át nekem azt az apokaliptikus érzést,
amit Jeruzsálem ad.
Egyetértek
azzal, hogy a helyzet Jeruzsálemben apokaliptikusabb, mint máshol, de ugyanazok
az erők játszanak szerepet világszerte, és Indiában ennek szörnyű jelei
látszódnak. A New Delhi-i televíziózás során folyamatosan számolnak be
gyermekek elrablásáról, feleségek meggyilkolásáról és az élet általános
deszakralizációjáról. Nem beszélve a fundamentalista hindúk és muszlimok
közötti összecsapásokról, melyek mindenfelé kitörnek. Ami Jeruzsálemet
apokaliptikusabbá teszi, az a nukleáris bombákkal való háború kockázata és a
nem-keresztény Nyugatra irányuló fundamentalista iszlám reakció.
Hogy emlékszik az
apjára?
Apámra
úgy emlékszem, mint egy jámbor emberre, akitől minden nap tanultam.
És hogy emlékszik
René Guénonra?
René
Guénon személyes szférájához nem tartoznak külön emlékeim. Látogatásom idején
18 éves voltam és valójában nem szóltam hozzá a tradicionális kérdésekhez, csak
keveset, röviden értékeztem vele. Marco Pallis átbeszélte vele a napot. Emlékszem…
rádió szólt az otthonában és én nagyon meglepődtem ezen.
Köszönöm a tisztázást,
mivel egyes források úgy idézik Önt, mint aki közvetlenül részt vett Guénon
buddhizmussal kapcsolatos nézőpontváltásában. Például Chacornac szerint Ön is
hozzájárult a források gyűjtéséhez Marco Pallis mellett. Egyébként hogy hogy
meglepett a rádió? Mi okból?
Guénon
buddhizmus iránti hozzáállásának megváltoztatása apám és Marco Pallis
erőfeszítéseinek eredménye volt. Nekem semmi közöm nem volt ehhez. Amiért
meglepett a zene az az, hogy a rádió silány ízlésű modernista egyiptomi zenét
játszott és ez összeegyeztethetetlennek tűnt azzal, aki és amilyen Guénon volt.
A rádió harsogása olyan volt, mintha az indiai bazárokban lennénk.
Az apja meghalt
mielőtt a Schuon/Guénon vita kitört volna. Vajon elég jól megismerte-e ahhoz,
hogy tudja – véleménye szerint – mi lett volna az ő állásfoglalása?
Úgy
gondolom, elkerülte volna az ilyen vitákban való részvételt.
Az apja ön által
szerkesztett válogatott leveiben (Selected
Letters) Ön azt írta Schuonról, hogy „Guénon és Coomaraswamy között és
fölött állt”. Azonban keserűen korholta – egyes személyek szerint – az ő
körének és tanításainak közelmúltban végbemenő bomlását és megrongálódását.
Megőrzöm a legnagyobb tiszteletem Schuon írásai felé, és úgy vélem, helytelen azt állítani, hogy „keserűen korholtam” volna bármit is. Vannak dolgok, amikkel nem értettem egyet. A kérdések bonyolultak és nincs sok értelme ezeken rágódni. Nagyon hálás vagyok Schuonnak számos dolgot illetően, az igazságokért, amelyeket tanultam és továbbra is tanulok tőle.
Megőrzöm a legnagyobb tiszteletem Schuon írásai felé, és úgy vélem, helytelen azt állítani, hogy „keserűen korholtam” volna bármit is. Vannak dolgok, amikkel nem értettem egyet. A kérdések bonyolultak és nincs sok értelme ezeken rágódni. Nagyon hálás vagyok Schuonnak számos dolgot illetően, az igazságokért, amelyeket tanultam és továbbra is tanulok tőle.
Nos, megkérdeztem,
mert Ön volt – legalábbis névlegesen – az – enyhén szólva – elkeseredett irat szerzője.
Én sem értek egyet azzal a szenzációhajhász móddal, ahogy a témát néhány ember
kezelte. Mindazonáltal nem válaszolt a kérdésemre. Azt gondolja, hogy Schuon
Guénon és az Ön apja „között és fölött” helyezkedik el?
Nem
helyezem Schuont Guénon és az apám közé és fölé. Úgy vélem, Guénon, Schuon és
az apám mindannyian a Philosophia
Perennist fejtették ki – mindegyikük a maga módján. Egyikőjük sem mentes a
kisebb hibáktól, de a hibák nem fontosak. Ahelyett, hogy a különbségeket
hangsúlyoznám például Guénon és az apám között, észre kell venni a gondolatbéli
hasonlóságokat. A különbségek kisebbek voltak. Nem versenyeztek egymással,
hanem a téma különböző aspektusait vizsgálták. Ha úgy tetszik, más funkcióik
voltak.
A munkája és
barátsága Teréz anyával.
Mind
Indiában, mind New Yorkban dolgoztam Teréz anyával. Valójában én kezeltem őt,
amikor New Yorkban volt és egy időben gondoskodtam a nővéreiről is orvosként. Nagyon
tisztelem őt.
A katolikusok,
ortodoxok, anglikánok és protestánsok hogyhogy soha nem beszélnek a Szent
Grálról, János papról, de még a három királyról sem?
Bár
anglikán és protestáns forrásokról nem tudok beszélni, biztosíthatom Önt arról,
hogy a katolikusok és az ortodoxok beszélnek ezekről a dolgokról és
természetesen a három királyról is.
Igen, a Szent
Grállal, János pappal és a három mágussal foglalkozik a Katolikus Enciklopédia
[Catholic Enciclopedia], de ezek
pusztán történeti írások. A spanyol katolikus papok soha nem említik a Szent
Grált vagy János papot a prédikációikban, és amennyire én tudom, a hatóságok
nem hoznak létre enciklikákat, sem nyilvános leveleket és nyilatkozatokat. A
katolikus hivatalos álláspont a három mágusról: „Jószívű emberek voltak, akik
előre megjövendölték testvéreiknek a pogányságból a kereszténységbe való
átmenetét”. Ortodox vonatkozásban bizonyára nem találtam egyetlen cikket sem a
tárgyról. Szeretnék mély, doktrínális cikkeket megismerni, nem pedig a tipikus
karácsonyi történetet. Tudna idézni bármilyen konkrét forrást? Kérem, vegye
figyelembe, hogy papokat kérdezek, nem híveket.
Azt
hiszem, a szentek számos prédikációban beszélnek a három mágusról és az általuk
hozott ajándékokról – az aranyról, a tömjénről és a mirháról. Nem tudok arról,
hogy a szentek bármit is beszéltek volna János papról. A Szent Grált, sőt
valójában az egész Arthur-ciklust tekintve, ez egy példája a kelta eszmék és
gyakorlatok kereszténységbe való beolvadásának. Apám számos cikke (például a Sir Gawain and the Green Knight)
foglalkozik az arthuri történetek szimbolikus sajátosságával. Természetesen
mindannyian törekszünk arra, hogy felkutassuk a Szent Grált (azt mondják, hogy a
kelyhet Jakab apostol hozta Angliába és eredetileg Glastonburyben tartották). Lancelot
nem volt képes elérni a Grált életének tisztátalansága miatt, ám Parsifal képes
volt áthaladni a veszélyes hídon. Én nem csodálkozom azon, hogy a papok ritkán
beszélnek ezekről a dolgokról, mert nem nagyon ismerik saját katolikus
teológiájukat és a „keresés” ideája is idegen tőlük.
Mely körülmények
vezették el Önt Mon. Lefebvre mozgalmához [Szent X. Piusz Papi Testvérület]?
Mialatt
öt éven keresztül tanítottam egyháztörténelmet egy Lefebvre-szemináriumon, soha
nem váltam tagjává Lefebvre mozgalmának – vagyis pontosabban, amikor világossá
vált, hogy Lefebvre kompromisszumra törekszik a modernista Rómával,
megszüntettem velük kapcsolataimat.
Hogyan emlékszik rá
személyesen?
Sok
szempontból rendkívülinek tartottam, ám olyan embernek is, aki nem hajlandó
komolyan megbeszélni dolgokat papjaival. Az engedelmességet minden körülmények
között megkövetelte. Én úgy mondom ezt, mint azok a papok, akikkel kapcsolatban
álltam, amikor a szemináriumon tanítottam, akik tárgyalni kívántak vele arról a
követeléséről, hogy XIII. János miséjét és breviáriumát használják, egyszerűen
nem volt hajlandó tárgyalni erről és megkövetelte, hogy engedelmeskedjenek
neki. Ez arra késztette őket, hogy elhagyják a társaságot.
Hisz a jövőbeni
egyház és a szabadkőművesség kibékülésének lehetőségében?
A
tradicionális Egyházban nem. Ez többé-kevésbé már létezik a [II. vatikáni] zsinat-utáni egyházban.
Tudhatnánk az Ön elgondolásairól,
hogy elutasítsuk vagy alábecsüljük ennek a lehetőségét? Nem tartja a
szabadkőművességet önmagában egy tradicionális láncolatnak, függetlenül attól,
hogy számos ágában eltévelyedések észlelhetők?
A
szabadkőművesség tekintetében, úgy vélem, Guénon mindig is olyan mintát
keresett a kereszténységben, amely párhuzamba állítható a saría és haqíqa
iszlámbeli megkülönböztetésével. Ez nem létezik a kereszténységben, ahol az
ezoterizmus inkább csak egy „mozgó skála”. Továbbá, Marco Pallis fátyolról
szóló, a Sophia-ban megjelent cikkei
nagyon világosan foglalkoznak ezzel a témával. Ami a szabadkőművességet illeti,
én minden formáját hamisnak és az ellen-beavatás részének tartom.
Szeretném
megismerni az Ön – és a tradicionális katolikus Egyház – nézetét azokról a rózsakeresztes
beavatási áramlatokról, amelyek – Guénon szerint – a XVII. században elhagyták
a nyugati világot, hogy menedéket keressenek „Keleten”, és mit gondol arról,
hogy a keresztény hermetikusok bármilyen leszármazása fent áll-e napjainkban
is? Nem egy Fulcanellire, hanem Louis Cattiauxra gondolok. Tudom, hogy
problémát jelent az ezoterizmus és az exoterizmus különálló területekkénti
létezése a kereszténységben. De akkor hogyan magyarázzuk ezeket a példákat?
Nem
hiszem, hogy a rózsakeresztesség egy érvényes szervezet lenne tradicionális
szempontból. Fontos, hogy egy katolikus soha nem lépjen ki a szilárd doktrína
és az igaz hit keretein kívülre és az efféle szervezeteket Guénon és a
tradicionális szerzők, valamint az Egyház is elítélte.
Én inkább a Fama Fraternitatis,
Christian Rosenkreutz „alkímiai mennyegzőjének” irányzataira gondolok… Azaz a
rózsakeresztességre. Nem a későbbi vagy modern rózsakeresztesekre.
Ami
a Keletre vonuló beavatási csoportokat illeti, ez Guénon egyik elmélete volt. Mindezek
a dolgok számomra egyéni vélekedéseknek tűnnek. Guénon azt is mondta, hogy a
megváltás Nyugatról fog érkezni. A katolikus számára fontos, hogy katolikus
legyen. Ez meglehetősen nehéz, mivel tanulást és erőfeszítéseket igényel, de a
világon semmi sincs, ami megakadályozza, hogy bárki is katolikus lehessen a szó
legteljesebb értelmében.
A tradicionális
katolikus Egyház ugyanazon római nézetet képviseli, hogy a muszlimok, hindúk,
buddhisták és mások „kötelessége”, hogy keresztényekké váljanak?
Ez
összetett választ igényel, ami figyelembe veszi a legyőzhetetlen tudatlanság és
az Egyházon kívüli üdvözülés kérdését, amely mindig lehetséges, de csak az
Isteni Szótól vagy Logosztól származó kegyelmek révén.
Beszélhetünk-e a
Római Katolikus Egyház által vezetett ellen-beavatási tevékenységről?
Úgy
vélem, világos, hogy a zsinat utáni Egyház teljesíti azokat a kritériumokat,
amelyeket Guénon ellen-beavatásnak nevez.
Keresztény papok
által gyakorolt jóga. Hasznos eszköz vagy veszélyes deviáció?
Ezt
a weboldalam egyik cikkében kifejtem. Úgy gondolom, hogy a jóga bevonását végző
papok ostobák.
Egyes vallási
tekintélyek (Seraphim Rose ortodox pap) és Philosophia
Perennishez köthető szerzők (Charles Upton) azt az elméletet vallják, hogy
az UFO-k démonok. Osztja ezt a nézetet?
Bár
szeretem Seraphim Rose írásait, sajnálom, hogy nem értette meg igazán Guénont
vagy az apámat. Én inkább Charles Upton nézetét osztom az UFO-kal kapcsolatban
[Lásd: Cracks in the Great Wall: UFOs and
Traditional Metaphysics, Sophia Perennis, 2005., illetve itt.]
Nyugati világ és
muszlim világ. Elkerülhetetlen az összeütközés?
Ha
a nyugati világ alatt a nem-keresztény nyugati világot érti, akkor a hiteles
iszlám világnak kötelessége megütköznie azzal. A muszlimok, akik öngyilkos
merényleteket hajtanak végre – olyan értelemben tekintve, mint a középkorban
történő hasonló helyzeteket – nem egy hívő muszlim cselekedetei, mert a Korán
tiltja az ártatlan emberek, különösen a nők és a gyermekek meggyilkolását, nem beszélve
a muszlim hittársakéról. Bizonyos értelemben a két vallási struktúra közötti
küzdelem a vallás vagy a demokrácia nevében történik. Nagyon jó értekezés
található egy olyan könyvben, mely a Paths
to the Heart, Sufism and the Christian East címet viseli és amelyet a World
Wisdom Books kiadó publikált Bloomingtonban (Indiana).
Van-e valódi
kapcsolat a spiritizmus és az ördögi megszállás között?
Természetesen.
A new age spiritizmus és a diabolizmus kapcsolatának tekintetében ez egy
összetett kérdés, amely megérdemelne egy tanulmányt. Ezt elég részletesen
tárgyalom egy weboldalamon megtalálható cikkemben [lásd itt]. Röviden, azok akik
spiritualitásukat a pszichéjük területére helyezik – saját érzelmeikre és
vélekedéseikre, szemben a valódi intellektussal és megismeréssel – kiteszik
magukat az összes alulról érkező hatásnak. Ez ellen csak egy ortodox (igaz hitű
és szilárd doktrína) képes védelmet biztosítani.
A végső napok a
tradicionális katolikus Egyház szerint.
Mivel
az alsóbb erők befolyása egyre dominánsabbá válik, egyértelműen megközelítettük
a „végső napokat” – amiként azt az összes hiteles vallási hagyomány is
megjövendölte. A különböző összecsapások csak a hagyománytól való eltérés
tünetei, ahol - minden oldalon - a „vágyakozásunk és kapzsiságunk” elsőbbséget
élveznek az alapelvekkel szemben. Mindaz, ami folyamatban van, ezen gyökérokok
tünetei és természetesen mi megtagadjuk, hogy felismerjük ezeket, mert ha ezt
megtennénk, akkor kötelességünk lenne megváltoztatni az életünket és elkezdeni
az alapelvek szerint élni – az isteni alapelvek szerint, melyekre Isten
tanított bennünket. Természetesen a Vég hamarosan eljön, de nekünk minden nap
úgy kell élnünk, mintha az lenne az utolsó, mert amikor meghalunk, az
valamilyen módon a vég számunkra.
Amennyire tudom, „a
pokol kapui nem vesznek rajta erőt” kifejezés az orosz ortodox, a szíriai, az
etióp és az asszír (nesztoriánus) egyházakra is ráillik. Mondanom sem kell,
hogy a tradicionális Katolikus Egyházra szintén! Miért gondoljuk vakon, hogy az
utolsó napok egyháza feltétlenül katolikus lesz, hogy az utolsó napokban a
központi szerepet a Római Egyház játssza? Mi a helyzet a Harmadik Rómával,
amelyet az Ortodox Egyház testesít meg? Másképp fogalmazva, miért kellene azt
feltételeznünk, hogy a Katolikus Egyház lenne mind a mai napig az ún. egyház?
Róma
vonatkozásában a zsinat utáni egyház egy halott egyház. Ez nem jelenti azt,
hogy az Egyház halott, mivel spontán létezik egy földalatti egyházként. Ez az
új egyház – a zsinat utáni egyház, ahogy magukat nevezik, hamis tanokkal és hamis
rítusokkal – , míg az igazi Egyház – egy földalatti egyház – az igaz tanítást
és az érvényes rítusokat követi. A katolikus természetesen univerzális. Bárki
vagy bármely csoport magának igényelheti a címet – számos protestáns csoport
mondja a niceai hitvallást. De miként Athanasius mondta az áriánusokról, nekik csak
templomaik vannak, míg nekünk hitünk. Ami a Róma által játszott központi
szerepet illeti, egy jóslat szerint Róma az Antikrisztus székhelye lesz [lásd a
La Salette-i, Egyház által is hitelesített jelenés jövendöléseit].
II. János Pál
különböző keresztény egyházakhoz való közeledése. Mennyire pozitívak a hatások?
Nyilvánvaló,
hogy a nem-katolikus Egyházakhoz való egyetlen érvényes közeledés, hogy arra
hívjuk őket, hogy katolikussá legyenek. A jelenlegi klíma olyan, amelyben az
összes tanítást figyelmen kívül hagyják, hogy mindnyájan „egyek” legyünk. Mindannyian
az egységért vagyunk, de nem követelhetik meg tőlünk az igazság feláldozását.
Vajon a
tradicionális Katolikus Egyház merít-e valamilyen módon a Rómára (mint az
Antikrisztus jövőbeli trónjára) vonatkozó nézetéhez Szent Malakiás pápákra
vonatkozó próféciáiból? [Ez a jövendölés egy pápalistából áll, mely szerint már
nem lesz több pápa.]. Szent Malakiás axiális hivatkozás lehet erre a témára? Ha
a De Gloria Olivae-t és az In Persecutione Extrema-t valódi
próféciákként tekintjük, azok figyelemre és magyarázatra érdemesek vagy kétes
forrásokból erednek?
A
próféciákkal kapcsolatos probléma az, hogy azok mindig csodálatosak
visszamenőleg, ám kockázatosak, mint olyan források, amelyekre támaszkodni
lehet az események előtt. Hallottam a Malakiás próféciáiról szóló
magyarázatokat különféle változatokban. A hagyományos Egyház és az új, zsinat
utáni egyház közötti kérdések azonban nyilvánvalóak
és nem feltétlenül függnek a próféciáktól. Természetesen érthető, hogy az
egyház jelenlegi káoszára tekintettel az emberek látomásokra és próféciákra
utalnak útmutatás gyanánt. Ha azonban a szilárd doktrínához ragaszkodnak, a
valódi Egyház tanításaiban és történelmi tetteiben meg fogják találni
mindazokat az útmutatásokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy valódi katolikusok
maradjanak.
A pokol kapui nem fognak
győzedelmeskedni, ahogy Ön a polémikus cikkében állítja?
A
pokol kapui nem győzedelmeskedhetnek az igaz Egyházzal szemben, mert az
Igazságon alapszik – vö. ezt ezen cikkel a weboldalamon [Gates of Hell Will Not Prevail]. Ahogy Emmerich Katalin mondta, ha
az igaz hit csak egyetlen egy emberben található is meg, akkor benne testesül
meg a Katolikus Egyház.
Fordította: S. V.
2018. július 1.