Láttuk, hogy közeli kapcsolat van a hegy és a barlang
között, mivel mindkettőt a spirituális centrum szimbólumainak tekintik, ahogyan
– nyilvánvaló okokból kifolyólag – axiális vagy poláris szimbólumoknak is,
amelyek közül valójában a hegy az egyik legfontosabb. Ebben a vonatkozásban megemlítjük,
hogy a barlangra úgy kell tekinteni, mint ami a hegy alatt vagy a hegy
belsejében helyezkedik el, azért, hogy szintén rajta legyen a tengelyen, amely
tovább erősíti a kapcsolatot a két szimbólum között, melyek bizonyos értelemben
egymás komplementerei. Annak érdekében ugyanakkor, hogy megfelelő viszonyba
helyezzük őket, meg kell jegyeznünk, hogy a hegy sokkal primordiálisabb
jelentőségű, mint a barlang: mégpedig az alapján, hogy külsőleg látható, és
talán azt is mondhatjuk, hogy a legláthatóbb objektum mindenfelől, miközben –
ahogyan mondtuk – a barlang, ezzel ellentétben, egy olyan hely, ami lényegileg
rejtett és zárt.
Ebből könnyen kikövetkeztethető, hogy a hegy által ábrázolt
spirituális centrum a földi emberiség kezdeti időszakával áll összefüggésben,
amikor az igazság még mindenki számára egészében elérhető volt (ezt jelöli a Satya-Yuga elnevezés, a hegy csúcsa
pedig a Satya-Loka, „az igazság
földje”). De amikor ugyanez az igazság – a ciklikus alászállás folyamatának
köszönhetően – egy többé-kevésbé visszavonult elit hatáskörébe került (ami a
maga szoros értelmében egybeesik a beavatás kezdetével), és ami
hozzáférhetetlenné vált az emberek többsége számára, a barlang sokkal
megfelelőbb szimbóluma lett a spirituális centrumnak, következésképpen az ezt
jelképező beavatási szentélyeknek. Egy ilyen változás, hogy úgy mondjuk, nem
okozta a centrum elválását a hegytől, hanem csupán visszahúzódását a csúcsról annak
belsejébe. Másfelől ugyanez a változás bizonyos tekintetben egy megfordulás,
amely révén – ahogyan ezt már máshol kifejtettük – a föld felszíne fölé
emelkedő hegyként jelölt „mennyei világ” bizonyos értelemben átalakul
„földalatti világgá” (jóllehet valójában nem a „mennyei világ” az, ami
megváltozott, hanem a külvilág feltételei, következésképp a két világ közötti
kapcsolat), és ez a megfordulás érhető tetten a hegy és a barlang
diagrammatikus ábrázolásaiban is, amely ugyanakkor komplementaritásukat is
kifejezi.
Ahogyan már említettük, a hegy ábrája, a vele ekvivalens
piramissal és dombbal együtt, egy csúcsával felfelé mutató háromszög. Ezzel
szemben a barlangé egy csúcsával lefelé mutató háromszög, amely ezért inverze a
másiknak. A fordított háromszög ábrája még a szívnek [1] és a kehelynek is,
mely utóbbi általánosságban egyesült a szívvel a szimbolizmusban, ahogyan azt
már kimutattuk a Szent Grállal kapcsolatban. [2] Tegyük hozzá, hogy ez utóbbi
szimbólumok és a hozzájuk hasonlók, egy sokkal általánosabb megközelítés
szerint, az egyetemes megnyilvánulás passzív vagy feminin princípiumára vagy
annak egy aspektusára utalnak, [3] míg a felfelé mutató háromszög által képviseltek
az aktív vagy maszkulin princípiumra utalnak, ami mind igazolja a szóban forgó
komplementaritást. Másfelől, ha a két háromszöget egymás alá helyezzük, amely
megfelel a hegy alatti barlang pozíciójának, azt látjuk, hogy az alsó háromszög
a felső tükröződése; és a tükröződés eme ideája a legtalálóbb kifejeződése egy
származtatott szimbólum és egy primordiális szimbólum közti kapcsolatnak, a
hegy és a barlang közötti, már említett kapcsolatnak megfelelően, melyek a
spirituális centrum egymást követő reprezentációi a ciklikus kibontakozás
különböző fázisaiban.
Meglepőnek tűnhet, hogy a fordított háromszöget a felfelé
mutatónál kisebbnek kell ábrázolni, amelynek a tükörképe, és amit emiatt azonos
méretűnek feltételeznénk. De egy ilyen méretaránybeli különbség nem kivételes a
szimbolizmusban: így a héber kabbalában a „Macroprosope” vagy „Nagy Arc” is
tükröződik a „Microprosope” vagy „Kis Arc” képében. Azonkívül esetünkben van
még egy speciálisabb oka: a barlang és a szív közötti kapcsolatot illetően
utaltunk az Upaniṣadok egy szövegére, ahol azt
írják, hogy „az én (igaz) Önmagam a szívem bensejében kisebb, mint egy
rizsszem, kisebb, mint egy árpaszem, kisebb, mint egy mustármag, kisebb, mint
egy kölesszem, kisebb, mint egy kölesszem belseje”, és ugyanakkor „nagyobb,
mint a Föld, nagyobb, mint a Köztitér, nagyobb, mint az Ég, nagyobb, mint ezek
a világok (együtt).” [4] Az általunk vizsgált két szimbólum közötti inverz
kapcsolatban a hegy az, amelyik a „nagyság” ideájának felel meg, míg a barlang
(vagy a szív ürege) az, amelyik a „kicsinységnek”. A nagyság szempontja az
abszolút realitásra utal, a kicsinységé pedig a relatív megnyilvánulásra. Ezért
teljesen normális, hogy jelen összefüggésben az elsőt egy olyan szimbólumnak
kell képviselnie, amely megfelelésben van a primordiális feltételekkel, [5] és
a másodikat egy olyannak, ami az „elsötétedés” és a spirituális „bezárkózás”
későbbi feltételeinek felel meg.
Ahhoz, hogy a barlangot úgy ábrázoljuk, mint ami a hegy
legbelsejében (vagy mondhatnánk úgy, szívében) van, csak be kell illesztenünk a
fordított háromszöget a felfelé mutató háromszögbe, oly módon, hogy mindkettő
centruma egybeessen; a fordított háromszögnek kisebbnek kell lennie a másiknál,
hogy beleférhessen, de ezt a különbséget leszámítva, az így kapott teljes ábra
pontosan egyezik „Salamon Pecsétjével”, ahol a két szembenálló háromszög
szintén komplementer princípiumokat jelöl, a maguk különböző alkalmazási
területei szerint. Másfelől, ha a fordított háromszög oldalait a felfelé mutató
háromszög felének vesszük (kicsit kisebbnek rajzoltuk, hogy a két háromszög
teljesen különállónak tűnjön egymástól, de egyértelmű, hogy a barlang bejáratának
a hegy felszínén kell lennie, és ezért a barlangot ábrázoló háromszögnek
érintenie kell a hegy vonalát), a kisebb háromszög a nagyobb felszínét négy
egyenlő részre fogja osztani, melyek közül az egyik maga a fordított háromszög,
míg a másik három felfelé mutató háromszög lesz. Ez utóbbi gondolatoknak,
ahogyan az ezekhez kapcsolódó numerikus megfontolásoknak, nincs közvetlen
kötődése a jelen tárgyunkhoz, de más, későbbi tanulmányaink során kétségtelenül
lesz még alkalmunk visszatérni hozzájuk.
JEGYZETEK
[1] Ez az ábrázolás összefügghet azzal a ténnyel, hogy a
szív (qalb) arabul szó szerint azt fejezi
ki, hogy „fordított” pozícióban van (maqlūb).
[2] Az ősi Egyiptomban a szív hieroglifája a váza volt. A
Tarot „kelyhe” szintén megfelel a közönséges játszókártyák „szívének”.
[3] Indiában a fordított háromszög a Śakti egyik fő szimbóluma; ahogyan a primordiális Vizeknek is.
[4] Chāndogya Upaniṣad
III: 14,3. [Fórizs László fordítása. In A
klasszikus Upanisadok II. Budapest, 2016, Filosz.]
[5] Ismeretes, hogy Dante a Földi Paradicsomot egy hegy
csúcsára helyezte, amely megerősíti ezt az elgondolást, mivel a primordiális
állapotban lévő emberiség spirituális centrumára utal.
[6] Ugyanezzel az ábrával kapcsolatban megjegyzendő, hogy ha
a hegyet a piramissal felcseréljük, a piramis belső kamrája pontosan megfelel a
barlangnak.
Forrás: René Guénon: The Mountain and the Cave. In Fundamental symbols: The Universal Language
of Sacred Science. Cambridge, 1996, Quinta Essentia. 148–151. o.
Angolból fordította Gődény Jonatán