A hal szimbolikája, [1] amely
számos tradícióban, köztük a kereszténységben is megtalálható, rendkívül
komplex, és nagyon sok aspektusa van, melyeket élesen meg kell különböztetni
egymástól. Ami a szimbólum eredetét illeti, úgy tűnik, Északról származik, és
talán egyenesen hyperboreai eredetű. [2] Tetten érhető Észak-Németországban és
Skandináviában, [3] és az itt található szimbólum valószínűsíthetően közelebb
áll az eredetihez, mint a Belső-Ázsiában lévő, ahova kétségtelenül az a nagy
áramlat vitte, amely magából a Primordiális Tradícióból eredt, és amely életet
adott India és Perzsia doktrínáinak. Hovatovább, általánosságban szólva,
legfőképpen Észak azon népeinek szimbolizmusában van jelen, melyekben bizonyos
tengeri élőlények megtalálhatóak, mint például a polip, amely különösen
elterjedt a skandinávok és a kelták körében, valamint a korai Görögországban is
megtalálható a mükénéi díszítések egyik fő motívumaként. [4]
Egy másik tény, amely
alátámasztja ezeket a szempontokat, hogy Indiában a halként történő
megnyilvánulást (Matsya-avatāra) Viṣṇu legelső
manifesztációjának [5] tekintik, amely a jelen ciklus legelejét jelöli, és
amely ezért közvetlen kapcsolatban áll a Primordiális Tradíció kezdetével.
Ebben az összefüggésben nem szabad elfelejteni, hogy Viṣṇu az isteni
princípiumot reprezentálja, különösen annak világ-megőrző aspektusát; ez a
funkció nagyon közel áll a Megváltóéhoz, amely, még pontosabban, egy
partikuláris esete a Megőrző tágabb funkciójának; és valóban, a Megváltó az,
amelyként Viṣṇu néhány manifesztációja megjelenik, és ez egybeesik a világ történelmében
bekövetkező krízisek momentumaival. [6] A Megváltó ideája explicit módon
kapcsolódik a hal keresztény szimbolikájához, mivel a hal Krisztust jelképezi,
melynek görög megfelelőjéről, az Ichthus-ről
úgy tartják, hogy a Iesous Christos Theou
Uios Sôter (Jézus Krisztus Isten Fia a Megváltó) szavak kezdőbetűiből áll
össze. A Krisztussal való összefüggése miatt még nem tekinthetjük ezt az utolsó
szót annyira magától értetődőnek, hiszen neki más ismertetőjegyei is vannak,
melyek sokkal közvetlenebbül utalnak más attribútumaira, melyek nem fejezik ki
a megváltói funkciót.
Az előző Mahā-Yuga végén Viṣṇu hal formájában
megjelenik Satyavratának, [7] aki Vaivasvata [8] név alatt a jelen ciklus
urává vagy törvényhozójává válik. Azt mondja neki, hogy a világot el fogja
pusztítani az özönvíz, és azt parancsolja neki, hogy építsen egy bárkát, ami tartalmazza
az eljövendő világ csíráit; azután, mindig ugyanabban a formában, ő maga vezeti
a bárkát a kataklizma idején a vizeken keresztül; és még figyelemre méltóbb,
hogy az isteni hal által vezetett bárka eme megjelenítésének megvan a
megfelelője a keresztény szimbolikában is. [9] Mármost a bárkát, ahogyan a
hajót is, [10] gyakran tartják a templom egy formájának; a hindú és a
keresztény szimbolizmusban kifejtett idea ezért egy és ugyanaz.
Matsya-avatārának van egy másik aspektusa,
amelyet kiváltképp érdemes megjegyeznünk: a kataklizmát követően a jelenlegi Mahā-Yuga legelején ő hozza el a Vedát az emberiségnek, amely, minthogy etimológiailag
a szó a vid (tudás) gyökből ered,
maga a szakrális tudás; ez pedig félreérthetetlen utalás a primordiális Kinyilatkoztatásra
és a Tradíció nem emberi eredetére. Azt mondják, a Veda fennmarad örökké, minthogy önmagában áll, világokat
megelőzően; ez önmagában elrejtve vagy beburkolva megmarad a ciklusokat
elválasztó kozmikus kataklizma idején, hogy aztán újra megnyilvánuljon. A Veda örökkévalóságának tételezése
közvetlen összefüggésben áll a hang többi érzékszervi képességhez viszonyított primordialitásának
kozmikus felfogásával. A hang képessége az éterhez, ākāśához tartozik, amely az első az elemek között; [11] és ez a
felfogás végső soron ugyanaz, mint amit más tradíciók kifejeznek, amikor az Ige
általi teremtésről beszélnek: a primordiális hang az isteni megnyilatkozás, ami
által, a Genezis első fejezete szerint, minden dolog létrejött. [12] Ezért
mondják, hogy az első korszakok ṛiṣiei
vagy bölcsei „hallották” a Védát: a kinyilatkoztatás, ami olyan, mint a Szent
Szó műalkotása, szigorúan egy olyan hallgatósághoz szól, amely képes azt befogadni;
és a kinyilatkoztatást jelölölő śruti fogalmának
szó szerinti jelentése: „az, amit meghallottak”. [13]
A kataklizma során, amely a
jelenlegi Mahā-Yugát elválasztja az
előzőtől, a Veda el volt rejtve egy kagylóban (śankha),
amely Viṣṇu fő attribútumainak egyike. A kagylóról úgy tartják, hogy tartalmazza az
elpusztíthatatlan primordiális hangot (akṣara), az Oṃ szótagot, amely mindenekelőtt
a neve a három világban megnyilvánuló Szent Szónak, miközben egy másik
összefüggése szerint a Szó három betűje vagy mātrāja [AUM], a három Vedának
az esszenciájáját jelöli. [14] Hovatovább, ez a három elem, ha visszavezetjük
őket eredeti geometriai alakjukra, és grafikusan egy bizonyos módon elrendezzük
őket, kifejezetten a kagyló alakját mutatják; és ennél is figyelemreméltóbb
egyezés, hogy ilyen alakja van az emberi fülnek, a hallás szervének is,
amelynek ahhoz, hogy fel tudja fogni a hangot, olyan természettel kell
rendelkeznie, amely összhangban van a hang természetével. Mindez tisztán
kötődik a kozmológia legmélyebb misztériumaihoz.
Ahogyan Viṣṇu Indiában, a
szintén hal formájában megjelenő, sokak által kifejezetten Krisztus-alaknak
[15] tartott káldeus Oannēs is a primordiális doktrínát tanítja az embereknek – feltűnő példája ez annak
az egységnek, amely megmutatkozik a legkülönbözőbb tradíciók között, annak az
egységnek, amely megmagyarázhatatlan marad, amennyiben nem ismerjük el azok kötődését
egy közös eredethez. Oannēs vagy Dagon szimbolizmusa
mindemellett úgy tűnik, hogy nemcsak általánosságban a hallal áll
összefüggésben, hanem még inkább a delfinnel; a görögöknél a delfin Apollōn kultuszával [16] állt
kapcsolatban, és Delphoi is innen kapta a nevét; és különösen lényeges, hogy
ezt a kultuszt hivatalosan is hyperboreai eredetűként ismerték el. Oannēs és a delfin közötti kapcsolat (melyhez hasonló kapcsolatra ezzel szemben
Viṣṇu megnyilvánulását illetően nincs tiszta utalás) mindezeken túl magától
értetődővé teszi a közeli kapcsolatot a delfin-szimbólum és a „tenger hölgye”
[17] (a görögök Aphroditē Anadyomene-je [tengervízből kiemelkedett]) között; ő az, aki különféle nevek alatt,
úgy mint Iśtār, Atergatis és Derceto, Oannēs hitveseként vagy megfelelőjeként jelenik meg, amely ugyanannak a
princípiumnak a komplementer aspektusát szimbolizálja – vagy a śakiját, ahogyan a hindú tradíció
nevezné őt. A „lótusz hölgye” (Iśtār,
hasonlóan a héber Eszterhez, „lótuszt” jelent, és néha „liliomot” is, mely két
virág a szimbolizmusban gyakran felcserélhető), hasonlóan a Távol-keleti Kwan-yin-hez, egy arculatában, a
tengerfenék istennője.
Hogy teljessé tegyük ezeket a
megjegyzéseket, a babilóniai Ea-nak,
a „mélységek urának” alakja, amely olyan lényként van ábrázolva, amely félig
kecske, félig hal, [18] azonos a zodiákus Bak (Capricorn) jegyének alakjával, sőt talán annak prototípusa; fontos
feleleveníteni ebből a szempontból, hogy a Bak jegy összefüggésben áll a téli
napfordulóval. A makara, amely a
hindú Zodiákusban a Bak megfelelője, nem különb a delfinnél; emiatt a delfin és
a polip közt fennálló szimbolikus szembenállás gyökereinek meg kell lennie a
Bak és a Rák (Cancer), a napforduló
két jegyének szembenállásában (Indiában a Rák megfelelője egy angolul „crabnek” nevezett rákfajta) vagy a
Mennyország kapujának és a Pokol kapujának, a Janua Coeli és a Janua
Inferni szembenállásában; [19] és ez megmagyarázza, miért találjuk ugyanezt
a két állatot együtt bizonyos esetekben, mint például Delphoi háromlábú oltára
alatt, és a napszekeret húzó csődör lábai alatt, ahogy megjelöli azt a két kitüntetett
pontot, amelyeket a Nap érint éves útja során. Fontos, hogy ne tévesszük össze
a két kérdéses jegyet a Zodiákus egy másik jegyével, a Halakkal (Pisces), aminek a szimbolizmusa különböző,
és aminek alapvetően kizárólagosan a hal szimbolikájához kellene tartoznia,
különösen a „vitális princípium” és a „termékenység” vonatkozásában
(mindenekelőtt spirituális értelemben, ahogyan az „utódokat” értik a Távol-Kelet
tradicionális nyelveiben). Ezek más aspektusok, melyek szintén kapcsolódnak a
Szent Szóhoz, mindazonáltal ezeket élesen el kell választani attól, ami
megnyilvánítja őket, ahogyan láttuk a hal két attribútuma, a Kinyilatkoztató és
a Megváltó esetében.
JEGYZETEK
[1] Symboles Fondamentaux de la Science Sacree, 22. fej. [A cikk angol forrása; A cikket tartalmazó mű forrása]
[2] Ld. René Guénon:
The Wild Boar and the Bear in Studies. In Comparative
Religion, Vol. I. No. I. 36–41. o. [Magyarul: A vadkan és a medve]
[3] Ld.
Charbonneau-Lassay: Le Poisson. In Regnabit,
1926. december.
[4] A polip karjai a skandináviai ábrázolásokon általában egyenesek, míg a mükénéi díszítéseken feltekertek. Itt a szvasztika vagy más ebből eredő figurák is nagyon gyakran megtalálhatóak. A polip mint szimbólum a Zodiákus Rák jegyével áll kapcsolatban, amely egyezik a nyári napfordulóval és a „tengerfenékkel”; ezért annak „ártó értelmében”, amellyel olykor rendelkezhet, a nyári napforduló pontja a Pokol Kapuja, a Janua Inferni.
[4] A polip karjai a skandináviai ábrázolásokon általában egyenesek, míg a mükénéi díszítéseken feltekertek. Itt a szvasztika vagy más ebből eredő figurák is nagyon gyakran megtalálhatóak. A polip mint szimbólum a Zodiákus Rák jegyével áll kapcsolatban, amely egyezik a nyári napfordulóval és a „tengerfenékkel”; ezért annak „ártó értelmében”, amellyel olykor rendelkezhet, a nyári napforduló pontja a Pokol Kapuja, a Janua Inferni.
[5] Az „inkarnáció” szokásos
nyugati terminológiáját nem használjuk itt, mivel eléggé pontatlan; a szó
eredeti értelmében az avatāra az
isteni princípium „alászállását” jelenti a megnyilvánult világba.
[6] Jegyezzük meg ebben az összefüggésben, hogy Viṣṇu utolsó manifesztációját, Kalki-avatārát, „aki egy nagy fehér lovon ül”, és akinek el kell jönnie a jelen ciklus végén, úgy jellemzik a Purānák, mint aki teljesen egyezik az Apokalipszisben találhatókkal, amelyek Krisztus „második eljövetelével” állnak összefüggésben.
[7] Ez a név szó szerint azt jelenti, hogy „az igazságnak elkötelezett”; és az „Igazság” eme ideája megtalálható a Satya-Yuga elnevezésben is, amely az első ama négy korszak közül, amelyekre a Mahā-Yuga feloszlik. Megjegyezhető még a hasonlóság a Satya és a Saturnus elnevezések között, mely utóbbit a nyugati antikvitásban pontosan az Aranykor urának tartottak; és a hindú tradícióban a Saturnus szféráját Satya-Lokának hívják.
[8] Aki Vivasvattól ered, aki a Nap sokféle
formájában megjelenő tizenkét Āditya
egyike, melyek megfelelésben vannak a Zodiákus tizenkét jegyével, és amikről
azt mondják, hogy egyszerre kell megjelenniük a ciklus végén.
[9] Charbonneau-Lassay
fent említett művében idézi: van egy „figurákkal teli főpapi miseruha, amelyet
a 8. vagy 9. századi lombardi püspökök maradéka viselt, és amelyen látható egy
hajó, amelyet egy hal vezet, amely maga Krisztus, ahogyan fenntartja az
Egyházat”.
[10] Az ősi Rómában a hajó Janus egyik emblémája volt, ahogyan a két kulcs is, és mind a hajó, mind a kulcsok, a Pontifex Maximus címmel együtt a pápaság legfőbb jelképei közé tartoznak.
[11] Fordított
módon, amikor egy ember haldoklik, az első elveszített vagy visszavont
képessége normális esetben a föld elemmel analóg szaglás, majd a víz elemmel
analóg ízlelés, majd a tűz elemmel analóg látás, majd a levegő elemmel analóg
tapintás, és végül a hallás, amely, mint láttuk, az éternek felel meg. Ld. La théorie hindoue des cinq éléments in
Etudes Traditionnelles, 1935. [Magyarul: Általános bevezetésa hindú doktrínák tanulmányozásához]
[12] Vö. Szent János
Evangéliumának elejével.
[13] A śruti és a smṛiti
közötti különbség és kapcsolat vonatkozásában ld. Man and his becoming according to the Vedanta, 1. fej.
[14] Ugyanennek az AUM
ideogrammnak a korai kereszténységben való jelenléte kapcsán ld. Le Roi du Monde, 4. fej. [Magyarul: AVilágkirály]
[15] Ebben az összefüggésben
érdekes lehet megjegyezni, hogy a halfej, amely formát Oannēs papjainek fejfedője
öltött, egyúttal a keresztény püspöksüvegek formája is.
[16] Ez megmagyarázza, miért
kötik össze a delfin szimbólumát a fény ideájával. Ld. L. Charbonneau-Lassay:
Le Dauphin et le crustacé. In Regnabit,
1927. január, és in Le Bestiaire du
Christ, 98, 5. fej. Érdemes még itt megjegyezni, hogy a delfint az antik
időkben a hajótöröttek megmentőjeként tartották számon. Arion legendája nyújtja
a legismertebb példáját ennek.
[17] A „tenger hölgyét” nem
szabad összetéveszteni a sellővel, habár olykor hasonló megjelenésben
ábrázolják.
[18] Ezenfelül Ea maga előtt tart – az egyiptom szkarabeuszhoz
hasonlatosan – egy gömböt, amely a „Világtojást” reprezentálja. Ez a „tojás” (Brahmanda), amely a magában hordozza a
menyilvánulni készülő világ csíráit, megfelel, ahogyan a kagyló is, a Rák
jegynek, amely nemcsak ellentéte a Baknak, hanem kiegészítője is. A Rák pozitív
aspektusait a szerző a L'Hiéroglyphe du Cancer című cikkben és egyéb helyeken taglalja. Mivel a jelen cikkben
leginkább a jegy negatív aspektusáról van szó, talán nem árt megemlíteni, hogy
csak mint „kijárat” jelent negatívat. De a Rák egy bejárat is az individuális emberi
létállapotba mindenki számára, az avatārát leszámítva, aki egyedül képes a Bak jegyén keresztül belépni. (Az
angol fordító megjegyzése.)
[19] A delfin ama funkciója,
miszerint ő vezeti a szenteket az „Üdvözültek Szigetére”, egyértelműen a Janua Coelire utal.
Angolból fordította Gődény Jonatán (a fordítás helyenként pontosításokra szorulhat)